La Coruna 25 t/m 29 augustus 2017
Na een heleboel regen en veel wind zitten we eindelijk lekker in het zonnetje! We verwonderen ons dat we weer de enige Nederlanders zijn en vragen ons af of we nu echt de allerlaatste vertrekkers van dit jaar zijn. Even later blijkt dit niet zo te zijn wanneer de Dayak met de Panta Rhei op sleeptouw binnen komen. Marten en Diny van de Dayak hebben Bert en Joris met hun Panta Rhei opgepikt toen ze met motorproblemen op de golf van Biskaje ronddobberden. Wat een geluk dat je dan andere Nederlanders tegenkomt! Niet veel later komt ook de Aliante met de Belgische Francis en Cu, die onder Nederlandse vlag varen, binnen. Het hele gezelschap verzamelt zich aan boord van de Incentive voor een borreltje. Iedereen vertelt over zijn of haar ervaringen en toekomstplannen. Het is leuk om te horen dat iedereen eigenlijk met dezelfde dingen bezig is en grappig om te zien dat er bij elk verhaal vaak bevestigend ja geknikt wordt. We hebben bijvoorbeeld bijna allemaal een prachtig Rocna anker van 25 kilo want we hebben gelezen dat dit het beste anker is. Echter zitten niet alleen bij ons de stickers van de winkel er nog op en blijkt dat we niet de enige zijn die het nog helemaal niet hebben gebruikt.
Onze dieselmotor heeft veel uren gedraaid op de golf van Biskaje maar heeft prima zijn werk gedaan. We vinden dat het tijd wordt voor een onderhoudsbeurt en gaan op zoek naar de lokale monteur. We kunnen zelf ook het onderhoud uitvoeren maar we willen graag de eerste keer meekijken bij een monteur zodat we de volgende keer goed weten hoe we het zelf moeten doen. Daarnaast is er een kleine lekkage bij de impeller (schoepenrad in de koelwaterpomp) die we willen laten verhelpen. Per toeval blijkt de monteur in de haven aanwezig te zijn en niet veel later komt hij aan boord om te kijken welke materialen hij nodig heeft. We spreken af dat hij om 11.30uur terugkomt met zijn collega om de onderhoudsbeurt uit te voeren. De Spanjaarden staan er niet om bekend dat ze zich aan de afgesproken tijd houden, maar dat doen deze mannen wel! Om half 12 gaat het motorluik open en gaan de mannen aan de slag. Binnen een uurtje is de klus geklaard en nemen ze de behuizing van de impeller mee om deze in de werkplaats te voorzien van een nieuwe keerring. Later die middag komen ze terug om deze weer te monteren. We laten de motor een half uurtje draaien en het lijkt er op dat de lekkage verholpen is.
's Avonds worden we uitgenodigd voor een borrel aan boord van de Aliante waar ook de bemanning van de Dayak en de Panta Rhei al aanwezig is. We hebben nog niet gegeten en na een paar biertjes besluiten Rik en ik de stad in te gaan om een avondmaaltje te nuttigen. Aangezien we de golf van Biskaje overgestoken hebben vinden we dat we een keer uit eten wel verdiend hebben! In Coruna is er keuze genoeg uit vele restaurantjes in leuke kleine straatjes. We kiezen een visrestaurant uit en trakteren onszelf op een groot bord schaal- en schelpdieren. Het eten is hier echt heerlijk!
Op een boot is er altijd wel iets te klussen en dit keer is het de boiler die lekt. Terwijl ik me met de was bezig houd demonteert Rik de boiler.
Een van de aansluitingen lekt en uit voorzorg worden alle aansluitingen losgehaald en opnieuw gemonteerd. Na een kleine test lijkt ook deze klus geklaard en is het tijd om de stad te gaan verkennen.
We maken een wandeling naar de Torre de Hercules. Dit is de oudste Romeinse vuurtoren die nog steeds als vuurtoren in gebruik is en werd in 2009 op de werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst. De toren is 55m hoog en meer dan 1900 jaar oud. La Coruña is een bruisende stad en een bezoekje meer dan waard.
Iedere avond is het erg gezellig aan boord van een van de Nederlandse schepen en dat maakt het moment om weer verder te gaan niet gemakkelijk. Op dinsdagavond besluiten we toch om de volgende dag te vertrekken en de Aliante zal met ons meevaren. De Panta Rhei en de Dayak blijven nog even in La Coruna, maar we komen elkaar op een later tijdstip vast wel weer tegen!