Savusavu (2), Vanua Levu 28 juli t/m 5 augustus 2021

De terugweg van het eiland Komo naar de plaats Savusavu op het eiland Vanua Levu is zeer heftig. We zijn ruim 36 uur onderweg en hebben continu meer dan 30 knopen wind in combinatie met huizenhoge golven. Een zwarte muur van water rijst om de 10 seconden boven het achterschip uit. De top van de golf breekt en dreigt ons iedere keer te bedelven maar schiet op het laatste moment toch onder ons door met als resultaat dat we al surfend met de dubbele snelheid dan gebruikelijk vooruit vliegen. Van nachtrust is niet echt te spreken en koken is onmogelijk. Uitgeput en hongerig komen we laat in de middag aan in Savusavu en bellen direct even met het thuisfront om te informeren hoe het gaat met onze zieke vriendin thuis. Het is fijn om weer iemand van thuis te horen en op de hoogte te kunnen blijven van de situatie aldaar.

Na de zware rit vanuit Komo hebben we niet echt veel zin om de dinghy op te bouwen maar een koud biertje en een pizza bij Coprashed marina zijn een goede motivatie om toch nog even naar de kant te gaan. Na een heerlijke maaltijd en een aankomstbiertje gaan we terug naar de boot en vallen als een blok in slaap.

Na ruim een maand “off the grid” zijn we zo goed als door onze voorraden heen en dat is dan ook een van de redenen dat we teruggekeerd zijn naar Savusavu. We rennen de supermarkten, hardwarestores en duikwinkels af om de waslijst aan spullen bij elkaar te verzamelen. 's Avonds is het een gezellige bedoeling met oude bekenden en nieuwe vrienden.

De kleinste minimart van Savusavu

Uitzicht vanaf het terras bij restaurant "Planters Club" waar we voor omgerekend zo'n 3 euro per maaltijd graag een hapje gaan eten

Incentive aan de mooring bij Coprashed marina

Een van de ontelbare mooie zonsondergangen

Bont en gezellig zeilersgezelschap bij Coprashed

Geniaal verzonnen bordje bij de toiletten!

Na een week vinden we het wel weer goed geweest met al dat gefeest en wordt het tijd om verder te gaan. De tijd die we in de Lau groep hebben doorgebracht smaakt naar meer en de horizon lacht ons alweer toe.

We betalen de haven, pikken nog even een paddleboard op dat via verschillende boten uiteindelijk door ons afgeleverd wordt aan onze Engelse vriend Olly die we bij Paradise resort op het eiland Taveuni weer tegen zullen komen.