Dunkerque 27 t/m 30 juli 2017
Het weer zit mee en we kijken uit naar een mooi tochtje vandaag. Gisteren kregen we telefoon van Peter Vanlier, een vriend van ons. Hij moet voor zijn werk naar Belgie en zal ons daarna op komen zoeken in Duinkerke.
Met de stroom mee en goede wind vliegen we met zo'n 7 tot 8 knopen richting Duinkerke maar net voorbij de Trapegeer komt er ineens een vreemd krakend geluid onder de kuipvloer vandaan. Het blijkt de stuurautomaat te zijn. De elektronica werkt nog wel maar er is een mechanisch defect waardoor we de stuurautomaat niet meer kunnen gebruiken.
Zodra we de boot aangelegd hebben in de haven van Duinkerke gaan we op zoek naar de oorzaak van het probleem. Dit betekent dat Rik opnieuw de bakskist in moet, en dit keer moet hij helemaal onderin zijn. Iedere keer als ik Rik in die bakskist zie klimmen is het alsof ik naar een omgekeerde bevalling zit te kijken. Het kost hem ongeveer tien minuten om "in positie te komen". Het defecte onderdeel bleek vrij eenvoudig te demonteren dus dat was een meevaller.
Dan krijgen we een telefoontje dat Peter gearriveerd is, en we lopen hem tegemoet. We hadden de boot nog even willen fatsoeneren voor zijn komst maar daarentegen treft Peter een grote chaos aan. De inhoud van de bakskist ligt verspreid door de kuip, de compartimenten onder de bank liggen open en overal ligt gereedschap. Samen met Pier (Peter) z'n expertise komen we tot de conclusie dat de tandwieltjes in het planetaire tandwielstelsel aan hun einde zijn. Gelukkig kunnen we deze onderdelen in de vlakbij gelegen watersportzaak bestellen en we hoeven er maar 2 dagen op te wachten. 's Avonds hebben we met Pier lekker gegeten en zijn we een pilsje gaan drinken. 's Morgens vertrekt Pier weer naar Kessel.
Tijdens het wachten op de onderdelen verkennen we Duinkerke en wandelen we naar een dierentuin die achteraf niet echt de moeite waard was. We wandelen die dag in totaal 16Km.
's Morgens krijgen we een telefoontje dat de bestelde onderdelen binnen zijn en we halen deze op zodat we kunnen beginnen met de reparatie. Uiteindelijk viel het best mee en een kleine 2 uur later zit alles weer op z'n plek en functioneert de stuurautomaat weer als een nieuwe. Nu is het wachten tot er zich een mogelijkheid voordoet om over te steken naar Engeland.