De oversteek van Fiji naar Nieuw-Zeeland, 21 oktober t/m 1 november 2021
Zaterdag 23 oktober 2021, 06.00am local time. Positie 20° 56.447' S 176° 40.918' E
Na een ietwat valse start zijn we op 21 oktober vertrokken vanuit Denarau in Fiji. Rik wilde de motor starten maar toen...klik...en verder niks. Na even zoeken was de boosdoener gevonden: een slecht massacontact op het motorblok. Stom toevallig dat dit net nu gebeurt na alle voorbereidingen die we getroffen hebben voor deze zeereis. Maar goed, we zijn op weg en dat voelt goed.
De eerste nacht was best heftig met continu meer dan 25 knopen wind (windkracht 6) en bijpassende golven. Regelmatig waait de top van een golf de kuip in waardoor de volgende ochtend alles nat, zout en klam is. De rest van de dag blijft het pittig doorwaaien en we hebben allebei een beetje moeite om in het ritme te komen. De zeeziekte valt mee maar de zeebenen moeten nog een beetje komen.
Afgelopen nacht was het gelukkig iets rustiger en hebben we wat beter kunnen slapen. We houden momenteel een wat oostelijkere koers om onweersbuien in een trog ten westen van ons en die in oostelijke richting trekt te ontwijken.
Verder gaat alles goed aan boord.
Rik moet de eerste dagen wennen aan de beweging van de boot en houdt zich goed vast wanneer hij door de kajuitingang naar buiten komt
Zondag 24 oktober 2021, 06.00am local time. Positie 23° 0.245' S 177° 31.808' E
Leuker kunnen we het niet maken....
Het is tot nu toe een pittig ritje maar dat was te verwachten gezien de weersvoorspelling. We varen continu aan de wind wat betekent dat de boot sterk naar één kant helt. De golven zijn dusdanig hoog dat de boeg regelmatig los komt van het water en vervolgens met een enorme klap weer neerkomt. Geen prettig geluid en deze bewegingen maken alledaagse dingen zoals je tanden poetsen of een kopje koffie zetten een hele uitdaging.
De trog met slecht weer trekt helaas verder naar het oosten waardoor wij ook nog iets verder oost gaan om de buien met mogelijk onweer te ontwijken.
We zullen zondag en maandag waarschijnlijk de effecten van deze trog evengoed gaan merken met wat sterkere wind en mogelijk een regenbui.
Maar na regen komt (hopelijk) zonneschijn. De verwachting is dat we na maandag rustiger weer krijgen en een wat comfortabelere koers richting Nieuw Zeeland kunnen gaan varen.
Op dat moment moeten we ook met onze aankomstplanning aan de slag. In verband met COVID zijn we gebonden aan quarantaineverplichtingen die bedacht zijn door de overheid van Nieuw Zeeland.
26 Oktober 2021, 06.00am local time. Positie 26° 27.773' S 176° 58.333' E
De 12-dagen regel en wat dat met je doet op zee.
Al anderhalf jaar wordt ook ons leven regelmatig bepaald of beperkt door COVID-gerelateerde regels. Zo ook tijdens deze oversteek.
We zijn in april dit jaar al begonnen met een speciale uitzonderingsaanvraag om toestemming te krijgen om naar Nieuw Zeeland te mogen zeilen en hebben uiteindelijk in september onze visums ontvangen. Maar dan ben je er nog niet....
Natuurlijk is het onze eigen keuze om naar Nieuw Zeeland te gaan en zijn we ons bewust van de regels maar als je eenmaal onderweg bent zit je er toch behoorlijk over te piekeren. We proberen weer terug te komen op de oorspronkelijke route die ons uiteindelijk hopelijk weer naar huis zal leiden maar de keuzes zijn momenteel erg beperkt en daarnaast moeten we ook rekening houden met het cycloonseizoen dat voor de deur staat.
Hoewel Nieuw Zeeland de tijd op zee meerekent als quarantainetijd hebben ze een aanvullende regel ingevoerd. Wanneer van de verplichte 14 dagen quarantaine er minimaal 12 op zee zijn doorgebracht mag de overige tijd aan boord aan een quarantainedok worden doorgebracht. Kom je vóór dag 12 aan dan wordt je naar een zogeheten Managed Isolation Facility in Auckland (200 kilometer verderop en in lockdown vanwege COVID) gestuurd.
Als je aankomt na een lange zeereis ben je moe, wil je even schoon schip maken en wat uitrusten en niet meteen weer van hot naar her gesleept worden.
Aan een quarantainedok hoeven we met niemand contact te hebben. We zijn immers zelfvoorzienend dus water en stroom maken we zelf en eten is er ook voldoende aan boord. Als we naar Auckland worden gebracht is contact met anderen haast onvermijdelijk en daardoor in onze ogen zeer onlogisch. Daarnaast zijn de kosten die hiermee gemoeid zijn ook nog eens allemaal voor ons.
Tja...dan probeer je dus maar 12 dagen op zee uit te zitten. Mits het weer het toelaat natuurlijk want veiligheid staat voorop. Tijdens zware dagen op zee wil je er eigenlijk gewoon zijn en niet afremmen of omvaren om maar wat tijd te rekken in verband met een of andere regel. Het voelt als een soort druk om toch wat meer risico te nemen en dat gaat heel erg tegen je gevoel, principes en goed zeemanschap in.
21 oktober was onze vertrekdag en daarmee dag 0. Wanneer je op dag 11 na 15.30uur binnenkomt wordt dat gerekend als dag 12 en mag je waarschijnlijk (mits er geen andere bijzonderheden worden gevonden zoals een te vuil onderwaterschip) aan boord de rest van je quarantaine uitzitten.
Voor ons betekent dat dat op 1 november om 15.30uur het stoplicht op groen gaat.
Maar zoals de weersvoorspelling er nu uitziet komt er een groot lagedrukgebied richting Nieuw Zeeland dat daar op 1 november voor slecht weer en hele harde wind gaat zorgen. De vooruitzichten zijn dusdanig slecht dat het waarschijnlijk niet veilig is om die laatste nacht op zee door te brengen om aan de 12-dagen-regel te voldoen en we dus misschien door moeder natuur gedwongen worden om zondag op dag 11 binnen te varen.
De strategie op dit moment is om zondagochtend zo vroeg mogelijk minimaal 12 mijl uit de kust in internationale wateren te zijn om daar op open zee te wachten zo lang het weer het toelaat maar om ook de optie te hebben om snel naar binnen te varen mocht dat nodig zijn want nogmaals, veiligheid staat natuurlijk voorop.
We hopen maar dat de weergoden ons de komende dagen goed gezind zijn en dat de Nieuw-Zeelandse autoriteiten een beetje begrip hebben voor onze situatie en ons hopelijk niet van boord sturen als we aankomen.
Zonsondergang op zee
Donderdag 28 Oktober 2021, 06.00pm local time. Positie 30° 30.649' S 173° 59.918' E
Samen alleen op de wereld
We zijn nu ruim een week op zee en hebben nog geen enkel ander schip gezien. Het lijkt wel alsof we alleen op de wereld zijn, maar wel samen.
Zoiets als Adam en Eva maar dan met een mast in plaats van een boom, de appels zijn al lang op en het is veel te koud om in je blootje rond te lopen. Voor het eerst in twee jaar slapen we weer onder een dekbed en zijn truien, zeilpakken en dekens weer uit de kast gehaald. We hebben nog ongeveer 300 mijl te gaan tot Opua.
Vandaag is de trog met buien en harde wind over ons heen getrokken en dat maakte het een pittig dagje. De hele dag hebben we 25-30kts wind (windkracht 6/7) met regelmatig uitschieters tot 40+kts (windkracht 8/9) over het dek gehad. Het was bijna onmogelijk om te koken met het geslinger door de hoge golven en een beetje bijslapen viel ook niet mee. Naast dat het oncomfortabel was, hadden we alles wel goed onder controle en ging het eigenlijk prima.
Terwijl de chaos buiten voortraasde ben ik binnen begonnen met het grote vraagstuk rond onze aankomst vanwege de 12-dagen-regel ivm COVID. Na meermaals met verschillende overheidsinstanties te hebben gemaild via de satellietverbinding staat het er als volgt voor:
- Wanneer we vóór 1 november 15.30 uur lokale tijd aankomen moeten we naar de Managed Isolation Facility (MIQ) in Auckland. Geen uitzondering mogelijk.
- Kosten voor 2 nachten MIQ? Dat kan niemand ons vertellen. De enige informatie die we hebben is dat 14-dagen quarantaine 5520 NZD (voor de eerste persoon in een kamer)+ 2990 NZD(voor een tweede volwassene op een kamer)= 8510 NZD = ongeveer €5200,- kost
Dus wat doen we dan?! In het slechtste geval zijn we €5200,- euro kwijt voor twee nachten quarantaine en dat is gewoon absurd.
Feit: We moeten voor zondagmiddag in de buurt van Opua maar buiten de 12-mijl-zone zijn want dan gaat de wind aantrekken en tegen staan, en de baai mogen we nog niet in.
Opties?: een nacht bijliggen (het schip op een bepaalde manier soort van stil leggen op zee) in sterke wind en regen, of al eerder afremmen en het laatste stukje tegen wind en golven proberen in te beuken? Of toch maar naar binnen varen en hopen op het beste? Die laatste optie is wel een hele dure gok die we liever niet nemen.
Op dit moment valt hier buiten opeens alle wind weg die plaats maakt voor een flinke regenbui. De trog is voorbij, deze hebben we gehad. We zijn op het moment een beetje moe van de intensieve dag maar voor de rest gaat het goed met ons.
We hebben nog 2 tot 3 dagen de tijd om tot een oplossing te komen voor het laatste hoofdstuk van deze bijzondere oversteek maar ook dat komt uiteindelijk vast wel goed.
De zon gaat net onder en zorgt voor een bijzondere lucht. Aan de ene kant zwaar bewolkt, regen en een super vette volledige regenboog, en aan de andere kant zakt de zon onder de heldere hemel in de zee.
Daar worden we dan wel weer blij van!
Een regenboog in heel slecht weer
Zaterdag 30 Oktober 2021, 06.00am local time. Positie 33° 20.000' S 173° 59.324' E
Met lood in de schoenen een sprint naar de eindstreep.
Het lijkt wel of Murphy weer eens aan boord geklommen is. De vele e-mails naar de autoriteiten hebben tot dusver niets opgeleverd. Er wordt geen uitzondering gemaakt. Bij aankomst voor 1 november 15.30uur moeten we naar de managed isolation facility (MIQ) in Auckland en we weten nog steeds niet wat het ons gaat kosten.
Extra zuur is het feit dat zojuist is aangekondigd dat de quarantaine regels vanaf 14 november versoepeld gaan worden. Vanaf dan mag je na 7 dagen al in thuisquarantaine totdat de resultaten van de pcr test, die op dag 9 gedaan wordt, bekend zijn. Helaas verandert dit allemaal niets aan de situatie waarin wij op dit moment verzeild zijn geraakt op dag 10 van deze oversteek.
Gisterenavond bekeken we de nieuwe weersvoorspelling en lazen de update van onze weather router. Het koudefront dat gepaard zal gaan met onweersbuien en windstoten tot 45kts (windkracht 9) komt waarschijnlijk eerder en zou zondagmorgen tussen 6 en 9 het heftigst zijn. Het advies is om ervoor te zorgen dat we uiterlijk zondagmorgen om 6 uur in de Bay of Islands zijn waar we waarschijnlijk wat beschutting zullen hebben van het land.
We maken op vrijdagavond, na overigens een prachtige zeildag, een besluit. Met lood in de schoenen zetten we een eindsprint in om zo snel mogelijk de veilige haven van Opua te bereiken en nemen de MIQ voor lief.
Ons geduld is op, de moed ligt bovenop het lood in onze schoenen en we willen niets anders meer dan gewoon veilig aankomen. Zo veel pech en onzekerheid bij elkaar is moeilijk opzij te schuiven maar we geven niet op.
De wind staat nu gunstig dus daar maken we gebruik van. Incentive doet het fantastisch en gaat als een speer door het water.
Vanavond halen we een nieuw weerbericht binnen en zal ook onze weather router een update sturen en zijn advies geven. Misschien valt het dan reuze mee. Zo niet, dan zijn we in ieder geval in de buurt van de veilige haven.
Nog even doorbijten, nog even volhouden, de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Het mooiste gedeelte van de oversteek. Heldere lucht en gunstige wind
Zondag 31 Oktober 2021, 11.00am New Zealand time Positie 34° 46.148' S 174° 0.690' E
Stilte na de storm
Voor het eerst in onze zeilcarrière maakten we een echte storm op zee mee. We zaten in de val en konden het niet meer ontwijken dus bereidden we ons zo goed mogelijk voor op wat komen ging.
We oefenden in de middag met het zeeanker en probeerden verschillende zeilcombinaties met bijliggen (de zeilen zo zetten dat het grootzeil de boeg naar de wind toe en de fok deze van de wind af duwt waardoor de boot nagenoeg stil blijft liggen in een gunstige hoek op de golven).
We zetten de bimini met daarop het zonnepaneel goed vast met extra lijnen en maken ook een extra lange lijn aan het reddingsvlot. Binnen bouwen we de slingerkooien op en zetten de grabbags (noodpakket) klaar.
Net voor het donker wordt gaan we bijliggen en wachten op de komst van de storm. Rond 11 uur ‘s avonds begint de wind aan te trekken en het gaat al snel heel erg hard.
Zo’n 12 uur lang waait het continu meer dan 35kts (windkracht 8 ) met zeer regelmatig windvlagen tot wel 45-50kts (windkracht 9/10).
We liggen met de zeilpakken aan in de slingerkooi en houden om de beurt de wacht. De wind raast door het want en zorgt voor een angstaanjagend geluid. Slapen kunnen we niet en we hopen maar dat alles heel blijft. Regelmatig klapt er een golf tegen de romp of over het dek of worden we helemaal op een zij gegooid.
Als eindelijk de zon opkomt zien we hoe groot en boos de golven daadwerkelijk zijn. Zo’n natuurgeweld hebben wij nog niet eerder meegemaakt. Rond 10 uur ‘s ochtends begint het langzaam rustiger te worden en niet veel later is de storm voorbij.
Alles is heel gebleven, inclusief onszelf. Eind goed al goed, maar het was wel heel erg spannend en ook wel een beetje akelig.
Van de andere kant hebben we ook weer geleerd van deze ervaring en is het vertrouwen in ons eigen kunnen en onze trouwe en sterke Incentive alleen maar toegenomen.
Nu bevindt zich tussen wal en schip nog zo’n 12 mijl. We varen net buiten territoriale wateren maar kunnen nog niet naar binnen. Als we voor maandagmiddag 15.30 aankomen worden we naar de MIQ quarantaine faciliteit in Auckland gestuurd. Na deze storm te hebben overwonnen kan nog een nachtje op zee er ook nog wel bij. De komende 24uur zal het rustig zijn en kunnen we een beetje bijkomen. We hebben al bezoek gehad van walvissen en dolfijnen. Moeder natuur laat zich op deze manier ook weer van haar beeldschone kant zien.
Maandagmorgen varen we na de koffie rustig naar de haven en leggen we netjes precies volgens de regels om 15.31uur aan.
Storm op zee
Hier geeft de meter "slechts" 32.5 knopen wind aan (windkracht 7). Dat werden er in de nacht nog ruim 10 meer..
Walvissen begroeten ons als we Nieuw Zeeland naderen
Dinsdag 2 november 2021, 15.00 pm New Zealand time Positie 35° 18.806' S 174° 7.353' E
Kia Ora from Opua, New Zealand!
Met Kia Ora, dat letterlijk leven en gezondheid betekent, begroeten de Kiwi’s elkaar en ook ons bij aankomst in de Nieuw Zeelandse territoriale wateren.
Na nog een nachtje bijliggen, dit keer weliswaar in rustig weer, maken we ons op 1 November op voor de laatste etappe van de oversteek naar Nieuw Zeeland.
Vlak nadat we in territoriale wateren zijn krijgen we al bezoek van een douane boot die ons de hele weg naar de haven escorteert. We doen er maar liefst 6 uur over om niet te vroeg aan te komen en naar de quarantaine faciliteit te worden gestuurd. Om 15.35uur lokale tijd ligt Incentive dan toch echt aan de quarantaine steiger in Opua en wij mogen aan boord de rest van de quarantaine uitzitten. Missie geslaagd!
Vanmorgen hebben we bezoek gehad van de douane, het ministry of health en de Biosecurity afdeling die onze inklaring zullen regelen. Daarna werden we met handschoenen, mondkapjes, reddingsvesten en ontsmettingsmiddel voor 5 minuten naar de kant gebracht om een pcr-test te ondergaan. Het resultaat kan 3 tot 5 dagen op zich laten wachten maar daarna worden we als het goed is vrijgelaten. Tot die tijd mogen we niet van boord.
Natuurlijk zijn al die regels en formaliteiten niet leuk maar de officials zijn allemaal ontzettend vriendelijk en behulpzaam. We krijgen bijvoorbeeld een simkaart zodat we naar huis kunnen bellen en eventuele boodschappen kunnen via de haven worden besteld en geleverd.
De komende dagen gaan we lekker uitrusten en schoon schip maken. Daarna is het tijd voor nieuwe avonturen in dit bijzondere land.
De douane escorteert ons naar de haven van Opua
Na een zware oversteek is dan eindelijk de haven in zicht
Incentive aan de quarantainesteiger in Opua. Op het grote spandoek staat "DO NOT APPROACH, Vessel and crew in isolation".