Vaitahu, Tahuata 23 t/m 29 juli 2020

We hebben net een rondje door het dorp gelopen en vragen bij Jimmy's restaurant of we wellicht een aankomstbiertje kunnen drinken. Het restaurant is gesloten maar we raken aan de praat met Jimmy en de Franse zeiler Bennoit die op het punt staan om in de Landrover van Jimmy te stappen. Bennoit vertelt dat hij als hobby messen smeed die hij verkoopt en vraagt of we het leuk vinden om te zien hoe hij dat doet. Natuurlijk zijn we daar voor in en we zijn op de eerste dag op dit eiland alweer in een leuk avontuur belandt. De werkplaats is bij Jimmy thuis en we stappen met zijn allen in de Landrover.

Bennoit toont ons zijn gasoven van eigen makelij en we mogen ook even proberen om het metaal met een zware hamer te bewerken. Dat is nog niet zo eenvoudig!

Rik aan het smeden met een hamer en aambeeld

Links Bennoit en rechts Jimmy

Jimmy is inmiddels verdwenen en komt tien minuten later terug met een doos vol groenten en fruit voor ons met de melding dat hij dacht dat we dat wel konden gebruiken. We zijn hier natuurlijk super blij mee en vragen of we hem wellicht ergens een plezier mee kunnen doen. Hij denkt even na en vraagt dan om een touw voor zijn paard. Op de boot hebben we nog een aantal oude lijnen liggen waar vast een geschikt exemplaar tussen zit.

Volle fruitnetten aan boord van Incentive dankzij Jimmy

De volgende dag gaan we bij Jimmy langs om een biertje bij hem te drinken en het gevraagde touw af te geven. We zijn net naar het kleine winkeltje geweest en ik leg de boodschappen naast me op tafel. Jimmy is zichtbaar blij met het touw voor zijn paard maar wijst dan naar de diepvrieskip op tafel en begint kei hard te lachen. Zo'n “plastic kip” is geen eten vindt hij en de kip wordt in beslag genomen. Vanavond wordt er op varkens gejaagd dus morgen wordt er gebarbecued en wij zijn bij deze uitgenodigd. De kip gaat bij Jimmy de diepvries in en krijg ik pas morgen na de barbecue weer terug. We moeten er allemaal erg hard om lachen en trakteren Jimmy op een biertje om hem te bedanken voor de uitnodiging.

Al vroeg in de ochtend vertrekken we voor een wandeling van Vaitahu naar het nabijgelegen dorp Hapatoni. Als we bij Jimmy voorbij lopen hangt het varken al aan het spit.

Het varken wordt steeds ingestreken met zeewater voor de smaak.

Het is een prachtige route van zo'n tien kilometer door de bergen. Halverwege de terugweg vinden we het welletjes geweest en binnen een mum van tijd hebben we een lift. Achterin de bak van een pick-up terug rijden we terug naar Vaitahu waar we aanschuiven bij de bbq en het nog lang gezellig bleef.

De kerk van Vaitahu

Een kijkje in de kerk van Vaitahu

Uitzicht tijdens de wandeling van Vaitahu naar Hapatoni

Kinderen spelen in het water in Hapatoni

Jimmy is niet de enige die is gaan jagen. Ook in Hapatoni was de jacht succesvol

Met z'n allen aan tafel bij Jimmy

De ankerplek in de baai van Vaitahu is prima met kleigrond waar het anker goed in houdt. Dat is ook wel nodig want het waait hier ontzettend hard. De bergen rondom de baai werken als een soort trechter waardoor de wind versnelt wanneer deze berg af komt. Incentive draait dan dwars achter haar anker en helt sterk over. Gedurende de nacht slapen we slecht omdat de wind verder aantrekt en de boot blijft draaien. Vroeg in de ochtend worden we gewekt door onze vrienden Ron en Kyla van “Lazy Travels”. Ze hebben geen leuk bericht, onze dinghy ligt met motor en al op zijn kop achter de boot. Normaal takelen we de dinghy 's avonds aan dek maar vanwege de harde wind dachten we er juist goed aan te doen om het bootje aan een lijn achter Incentive te laten hangen. Verkeerd gedacht dus.

Samen weten het bootje weer rechtop te krijgen. Gelukkig hangt de motor er nog op en zitten de benzinetank en peddels er nog in. De motor heeft in het zoute water gehangen en moet uit elkaar om schoongemaakt te worden en ook de benzine in de tank is vervuild met zeewater. Halverwege de ochtend is alles klaar en kunnen we een proefvaart maken. De motor loopt gelukkig prima, we hebben geluk gehad.

Na deze onplezierige ervaring halen we het anker op en verplaatsen naar de baai van Hapatoni waar we nog een paar nachten verblijven en vervolgens verder zeilen naar het nabij gelegen eiland Hiva Oa.